23.11.2013

Pinterest tuo liikennettä myös kirjaverkkokauppaan

Hämmästyttävää, kuinka vähän verkossa kirjoja myyvät kustantamot, kirjakaupat ja e-kirjajakelijat hyödyntävät kuvienjakopalveluita kuten Pinterest tai Instagram. Hanna Puro bloggasi siitä, miten Visuaalinen web vauhdittaa kaupankäyntiä verkossa. Suurin käyttäjäryhmä ovat naiset, jotka muutenkin vastaavat kotitalouksien hankinnoista:


"Kuvienjakopalvelujen innokkaimpia käyttäjiä ovat tunnetusti naiset (Pinterestissä 85% ja Instagramissa 83%), jotka myös useimmiten tekevät ostopäätökset. Nämä kaikki edellämainitut asiat tekevät Instagramista ja Pinterestistä ylivoimaisen paikan brändeille, ja sen kyllä näiden palvelujen kuvavirroista huomaa."

Pinterest on ilmainen ja helppo tapa tuoda lisää kirjaostajia suoraan kustantamon omaan verkkokauppaan tai muuhun verkkokirjakauppaan. "Pinnauksiin" voi lisätä hashtagit eli tunnisteet, joita myös Googlen hakukone tukee hakutuloksissaan.

Tee Pinterestiin lukuvinkkejä ja suositteluja


Koostin aikoinaan Loistopokkareissa kotisivuille lukuvinkkejä. Nyt nämä lukuvinkit olisi helppo laatia omaan Pinterest-tauluun eri aiheiden alle esim. Isälle, Äidille, Joululahjaksi, Finlandia-ehdokkaat ja suorat linkit kansikuvista ostopaikaan. Itse olen viime aikoina laiskasti päivittänyt omaa Pinterest-tiliäni, mutta olen sinnekin laatinut kirjasuositteluja. Myös kirjabloggauksia tai blogisuositteluja voi ”pinnata” omaan tauluun.

Pinterestin etuja

  • Helppokäyttöinen
  • Visuaalinen
  • Mahdollisuus jakaa ”pinnauksia” Facebookiin ja Twitteriin
  • Helppo ”pinnata” suositteluja eteenpäin
  • Voi lisätä myös videoita
  • Nyt suomenkielisenä versiona

Kun haluat syventää tietoa Pinterestin eduista, lue Hanna Takalan mainio bloggaus Kuinka Pinterest ohjaa verkkosivuillesi ja Johanna Hurmerinnan selkeät ohjeet siitä, miten aloittaa Pinterestin käyttö.

Löysin Pinterestistä ainoastaan Klaava Median profiilin ja taulun. Jos tiedät muita Pinterestiä hyödyntäviä kotimaisia tai ulkomaisia kustantamoita, verkkokirjakauppoja tai e-kirjajakelijoita, niin lisää ne kaikkien hyödyksi ja iloksi kommenttikenttään. Kiitos jo etukäteen :-)

4 kommenttia :

  1. Mainio kirjoitus!

    Myllylahti -kustantamolla on käyttänyt Pinterestiä markkinoinnissaan. Olemme tehneet erilaisia kirjallisuuteen liittyviä "sitaattitauluja" ja jakaneet ne sitten Pinterestissä ja muissa sosiaalisissa medioissa.
    http://www.pinterest.com/myllylahti/

    Lähitulevaisuudessa on viedä myös kirjankannet Pinterestiin. Alkaen kevään 2014 kirjoistamme. Hyvä idea jaotella tauluja kohderyhmittäin kuten kuvasit.

    Lassi / Myllylahti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteesta, Lassi! Huomasithan, että "pinnauksiin" voi nykyään liittää myös paikkamerkintöjä? Niistä on hyötyä, jos haluaa esim. kannustaa lukijoita/kirjan ostajia merkitsemään kartalle, mistä hankkivat/lainasivat kirjan tai missä sitä lukivat :)

      Poista
  2. Hei!
    Mukava löytyy tukea omille ajatuksilleen!

    Toimin Lapin Kirjallisuusseuran puheenjohtajana. Jäseninä on ammattikirjailijoita, omakustantajia, kirjoittamisen harrastajia ja lappilaisesta kirjallisuudesta kiinnostuneita. Tein muutama viikko sitten havainnon, että kirjailijat ovat kovin kainoja markkinoimaan kirjojaan netin ja verkkokauppojen välityksellä. Monilla on kyllä omat sivut, mutta ei minkäänlaista linkkiä tai tietoa, mistä kirjaa saa ostaa. Ryhdyin miettimään vaihtoehtoista toimintatapaa ja tässä on tulos:

    Lapin Kirjallisuusseura on nyt Pinterestissä: http://www.pinterest.com/lapillinen/
    Lappilaisia kirjauutuuksia on esitelty kirjan kansien avulla. "Käy sivustossa" palkin avulla pääsee suoraan verkkokaupan sivulle. Suurin osa uutuuksista on arvioitu Lapillinen-lehdissämme, jotka ovat omassa taulussaan, joissa on linkki Issuu.comiin. Jäsenkirjailijoita on esitelty kuvien ja heidän kotisivujensa avulla. Tauluissa on muutenkin esitelty seuran toimintaa.

    Omat Pinterest-sivuni: http://www.pinterest.com/eijamiranda/

    Eija Miranda Silventoinen
    www.lapinkirjallisuusseura.fi
    lapinkirjallisuusseura@gmail.com


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau, Eija Miranda!

      Ihailtavaa toimintaa. Onhan se tosiasia, että kukaan ei tule teoksia kotoa hakemaan, vaan niitä on lähdettävä verkkoon markkinoimaan. Twitter on myös tehokas väline kirjoittajille levittää tietoa teoksistaan ja verkostoitua muiden kirjoittajien kanssa.

      Muuten huomasitko, että BoD Finland ja Image-lehti järjestävät Indie Books Awards -kilpailun, jossa etsitään vuoden parasta suomenkielistä omakustannetta. Kannattaa levittää sanaa kirjoittajille ja omakustantajille. Lue lisää linkistä > http://www.indiebookawards.fi/

      Poista