6.1.2015

Miten Jane Austen julkaisisi tänään?

Jane Austenin uran alku ei ollut niin ruusuinen kuin jälkeenpäin tullut suosio antaisi ymmärtää. Hän kirjoitti aikana, jolloin naisten tuli pikemminkin havitella hyvää naimakauppaa kuin kirjailijan uraa ja julkaista tekstinsä joko miehen nimellä tai nimettöminä. Siitä huolimatta Jane Austenilla oli tarinankertomisen palo ja vakaa tahto saada itsensä elätettyä kirjoituksillaan.

Myös aloittelevia kirjoittajia mietityttää, miten he saisivat tekstinsä julkaistua ja/tai kustannussopimuksen, jotta itseään voisi kutsua kirjailijaksi. Nykyään on verkossa tarjolla monia työkaluja ja mahdollisuuksia, joilla moderni ”Jane/John Austen” saa tekstinsä julkaistua ja jopa hankittua sillä tuloja.


Tarinankertomisen palo ja kirjoittajayhteisöt


Mutta ennen kuin tuleva kirjailija häikäistyy verkon mahdollisuuksista, on hänen omattava sisältä päin tuleva tarinankertomisen tarve, jotta pitkäikäinen ura kirjoittajana on mahdollinen. Oli kyseessä sitten romaani, runo- tai tietoteos, on sen kirjoittajan uskottava, että hänellä on jotakin suurta yleisöä kiinnostavaa sanottavaa. Tätä tarinankertomisen tarvetta voi jalostaa kirjoituskursseilla tai verkon kirjoittajayhteisöissä, joissa saa palautetta teksteistään ja tukea kirjoittajan uralla.


Kirjailijuus edellyttää kai kustannussopimusta?


Miten muuten saada itsensä kustantamojen tietoisuuteen kuin lähettämällä sinne käsikirjoituksia? Menestymällä kirjoittajana verkossa. Tosin siinä tapauksessa aloitteleva kirjailija ei enää tarvitse kustantamojen apua. Yksi menestyneimmistä omakustanteiden julkaisijoista on amerikkalainen scifikirjailija Hugh Howey, joka aloitti uransa e-kirjailijana eli julkaisemalla tekstejään verkossa. Hän on sittemmin solminut kustannussopimuksia, mutta samalla pidättänyt itsellään oikeudet myydä teoksiaan suoraan esim. Amazon verkkokirjakaupan kautta.

On selvää, että englanninkielinen kirjallisuus saa huomattavasti suuremman yleisön, mutta kielialueella myös kilpailu lukijoista on kovempaa. Mikään ei tosin estä tuottamasta tai käännättämästä tekstejään muille kielille, jolloin myös tavoittaa suuremman lukijamäärän. 


Mitä muuta apua digiajan kirjailija saa verkosta?


Paitsi, että tulevaa kirjailijaa kiinnostaa tekstiensä saattaminen yleisön luettavaksi, häntä kiinnostaa myös mahdollisesti hankkia kirjoituksillaan tuloja. 

Siihen tarjoaa apua helppokäyttöiset julkaisu- ja markkinointisovellukset:

Digiajan omakustannekirjailija = yrittäjä


Verkossa toimiva omakustannekirjailija on käytännöllisesti katsoen yrittäjä. Hän kantaa vastuun tekstin tuottamisesta, sen oikoluettamisesta/kielenhuollosta ja/tai käännättämisestä, julkaisemisesta ja markkinoimisesta.

Ei riitä, että markkinoi ainoastaan teostaan, on myös luotava henkilöbrändi kirjailijana, jotta yleisö ja media kiinnostuisivat ja löytäisivät teokset. Se ei ole helppoa, mutta ei kirjailijana oleminen ollut helppoa Jane Austenin aikanakaan. 

Kirjoittajan kannattaa myös määritellä tavoitteensa: Miksi haluan kirjoittaa? Mitä tavoittelen kirjoittamisellani? Haluanko myös menestyä taloudellisesti? Verkossa on monia mahdollisuuksia, joita hyödyntää kirjoittajan tiellä. Kaikille se ei sovi, mutta tarjoaa tilaisuuden niille, jotka kokevat toimintatavan omakseen.

EDIT: Linkkejä päivitetty 18.7.2017

Aiheeseen liittyvät bloggaukset:

Kaikki kirjailijat voisivat tehdä sofioksaset

Pinterest tuo liikennettä myös kirjaverkkokauppaan

Ei ole kirjaa kansiin katsomista - vai onko?

0 kommenttia :

Lähetä kommentti