12.8.2015

Meikkipussin pohjalta - markkinoinnin näkökulma


Juuri ilmestynyt uutuuskirja ”Meikkipussin pohjalta” on kirjoittajansa mukaan ns. kalkkunakirjallisuutta (turkeylit), jossa n. 50-vuotiaat ruotivat elämäänsä erotuksena n. 30-vuotiaiden chicklit-kirjallisuudesta. Kyseessä on eräs naisille suunnatun viihdekirjallisuuden lajityyppi (genre), joka sai alkunsa 90-luvulla Helen Fieldingin Bridget Jones -romaaneista. Chicklit-kirjoissa naiset, yleensä sinkut, etsivät paikkaansa ja onneaan niin työelämässä kuin rakkaudessa. Usein chicklit-kirjallisuus onnistuu kertomaan jotakin paljon osuvampaa nykynaisen elämästä kuin ns. korkeakirjalliset teokset. 

Kirjan päähenkilö, Tytti Karakoski, on kovin kirjoittajansa Kaisa Haatasen oloinen ammattiaan myöten. Ja hyvä niin. Koska olen saanut olla vuosia Kaisan Facebook-kaveri, oli osa kirjan teemoista jo minulle tuttua hänen viihdyttävien statuspäivityksiensä kautta. Tosin esim. suosikkihahmoni ”Rappukakkaajan” edesottamukset saivat lisävalaistusta. 

Klikkaa isommaksi

Kirja oli viihdyttävä ja nopealukuinen pakinamaisuutensa ansiosta. Juuri sellainen, jonka infoähkyn rasittama tietotyöläinenkin jaksaa lukea aivojaan liikaa vaivaamatta julkisissa liikennevälineissä tai illalla sängyssä. 

Teoksen suurin anti oli se, että kirjan päähenkilö on häpeilemättömän ylpeä keski-ikäisyydestään. Tänä päivänä, kun työttömyys kohtaa juuri +50-vuotiaita, kaivataan keski-ikäisiä esikuvia, jotka osoittavat positiivisella tavalla, että ei tässä olla vielä vanhainkodissa kuola poskella vaan edelleen kehityskelpoisia yksilöitä.




Klikkaa isommaksi

Keski-ikäiset niputetaan senioreihin tai harmaisiin panttereihin, joille kyllä kehitetään ja tarjotaan palveluita, mutta n. 50-vuotiaat putoavat markkinoilla kolmikymppisten ja kuusikymppisten väliin. Osuvasti kirjan päähenkilö Tytti parahtaa: ”Miksi yrittäjät eivät ymmärrä puoliharmaan keski-ikäisen rahan mahdollisuuksia?”

Voisiko turkeylit-genre palauttaa ”cooliuden” myös n. 50-vuotiaille ja heidän elämäntyylilleen? Olisiko hipstereiden sijaan markkinoiden aika huomioida tantsterit/fabsterit tai midsterit?




Kaisa Haatanen - poikkeuksellinen esikoiskirjailija

Klikkaa isommaksi

Kustantamolle Kaisa Haatanen on mielekäs kirjailijakiinnitys. Ensinnäkin Kaisa julisti haluavansa kirjoittaa menestyskirjan. Toiseksi hänellä on hyvät suhteet mediaan. Lisäksi hän on työskennellyt pitkään kirja-alalla, joten hän tuntee kustantamoiden ja jälleenmyyntikentän kommervenkit sekä osaa suhtautua oikealla tavalla niiden vaatimuksiin. Syksy on kirja-alan kiireisintä aikaa ja siksi kirjailijan on tehtävä kaikkensa teoksen eteen sen myyntiä edistääkseen: on kirjakauppakiertueet, on kirjamessuja, on haastatteluita eri medioissa ja uutta kirjaakin pitäisi siinä samalla kirjoittaa.




Mitä esikoiskirjailijan kannattaisi nyt tehdä?

Jotta esikoiskirjan medianäkyvyys ja suosio ei jäisi hyödyntämättä ja se edistäisi myös tulevan kirjan myyntiä, olisi esikoiskirjailijan/kustantamon syytä tehdä edes nämä ilmaisten sovellusten avulla (tai sitten maksaa osaavalle ammattilaiselle alla olevien ratkaisujen perustamisesta ja hoitamisesta):

  • Perustaa virallinen, ns. official kirjailijasivu Facebookiin ja postata sivulle verkkomediaosumat ja kirjakiertuetiedot.
  • Ryhtyä keräämään sähköisen uutiskirjeen tilaajia ja lähettämään faneille säännöllisesti tietoa uusista painoksista, kirjakauppakiertueista, kirjamessuilla olemisesta ja muista ajankohtaisista tapahtumista. Tämä onnistuu esim. ilmaisen ja hyvän MailChimp-sovelluksen avulla.
  • Aktivoitua enemmän myös Twitterissä ja Instagramissa esim. postaamalla kuvia kirjan sitaateista hashtagilla #MeikkipussinPohjalta, kuten bloggaaja on tehnyt tämän bloggauksen kuvituksessa.
  • Yhdistää Instagram-tili IFTTT-sovelluksen kautta Twitter- ja Facebook-tiliin, jotta kiertuekuvat ja -tapahtumat leviävät helposti useampaan kanavaan.
  • Livestriimata videolla kiertuetunnelmia helppojen mobiilikäyttöisten sovellusten, kuten Periscopen, Instagramvideoiden ja SnapChatin avulla.
  • Hankkia oma domain ja perustaa ”kotisivut” esim. WordPress-blogiin, jonne kirjata tunnelmia kieruteilta ja tulevan kirjan kirjoittamisesta sekä koota mediaosumat ja eri sosiaalisen median kanavat sisältöineen.
  • Mikään ei myöskään estä mainostamasta kirjaa kustannustehokkaasti ostopaikkoineen Facebookissa ja Twitterissä.

Klikkaa isommaksi

Onnea tuoreen esikoiskirjan myyntiin ja seuraavan kirjan kirjoittamiseen, Kaisa :)

Tämä ei ole maksettu mainos, koska bloggaaja osti ihan itse e-kirjan Meikkipussin pohjalta. 

Sinua voisi kiinnostaa myös aikaisemmat bloggaukseni:

Miten Jane Austen julkaisi tänään?

Kaikki kirjailijat voisivat tehdä sofioksaset


0 kommenttia :

Lähetä kommentti